aszczurka ma giętkie, zwinne ciało, łatwo poddające się secesyjnej stylizacji.
I to jest główny powód jej popularności w secesyjnym zwierzyńcu.
Podstawowa konotacja symboliczna jaszczurki to światło, a to dlatego że jest zwierzęciem lubiącym wygrzewać się na słońcu.
Z tej przyczyny często występuje jako motyw dekoracyjny na lampach.
Jest też symbolem odradzającego się życia – ze względu na zadziwiającą zdolność regeneracji utraconego ogona.
Może właśnie ten tajemniczy proces życiowy zwrócił na nią uwagę wsłuchanych w puls przyrody secesjonistów.
Do kolekcji włączyliśmy też takie bardziej demoniczne jaszczurki, czyli smoki: m.in. z krakowskich kamienic Teodora Talowskiego i z jednej z budapesztańskich willi.
Nowy Sącz, pl. św. Kazimierza 2 |
Ryga, Kaleju iela 6/2 |
Wiedeń, Pawilon Secesji Wiedeńskiej, 1898-1899, proj. Josef Maria Olbrich |
Jelenia Góra, ul. Wojska Polskiego 20 |
Praga, Narodni 1011-7; proj. Osvald Polivka |
Budapeszt, Varosligeti fasor 12 |
Romont (Szwajcaria), Młodość sztuki, fragment projektu witraża autorstwa Józefa Mehoffera |
Kraków, ul. Smoleńsk 18 |
Kraków, ul. Karmelicka 35 |
Gorzów, ul. Łokietka 21 |