e względu na swój tryb życia żaba była łączona
z wszelkiego rodzaju plugastwem, nieczystością, brzydotą. Ale też różne części ciała żaby były w tradycji ludowej traktowane jako talizmany przeciw nieszczęściom, chorobom, „złemu oku” – tak podaje Władysław Kopaliński.
Ze względu na dużą dynamikę życia płciowego żaba stała się symbolem lubieżności, ale i płodności. Wiele skojarzeń budziła charakterystyczna dla jej rozwoju metamorfoza z kijanki w postać dorosłą.
Te dwa ostatnie fakty z życia żaby mogą być znaczące w rozwikłaniu zagadki jej popularności jako motywu dekoracyjnego w okresie secesji.
Otóż secesja chętnie ilustrowała wszelkie procesy zachodzące w przyrodzie, dlatego częste są przedstawienia rośliny z korzeniami albo przetworzony wizerunek nasienia.
Być może w świecie zwierząt ich odpowiednikiem stała się między innymi żaba.
W bajkach, jak wiadomo, żaba pojawia się jako cielesna powłoka zamienionych w nią królewiczów i księżniczek.
Żaby w ludzkich ubrankach na fasadzie kamienicy w Bielsku-Białej łączą bajkowość z całkiem współczesnym żartem.
Jedna z żab trzyma kieliszek i opiera się na beczułce, co zapewne ma związek z faktem, że w kamienicy tej mieściła się dawniej winiarnia.
Kraków, ul. Retoryka 1 - Pod Śpiewającą Żabą, 1889-1890 |
Budapeszt, Aulich utca 3 |
Bielsko-Biała, pl. Wojska Polskiego 12 |