© Tekst: muzeumsecesji.pl 2015
Zdjęcia: muzeumsecesji.pl 2007, 2013, Małgorzata Strasz-Sowińska 2011
udapeszt jest metropolią przypominającą raczej Paryż, Rzym czy Barcelonę niż Wiedeń, pod którego wpływami mógłby pozostawać z racji bycia częścią monarchii austro-węgierskiej. Tymczasem budowli nawiązujących do secesji wiedeńskiej nie ma w mieście zbyt wielu. A budapesztańska secesja, choć bywa dość ciężka — jak wiedeńska, to jednak jakoś inaczej. Obiekty najbardziej widoczne z brzegu Dunaju: pałac Gresham i hotel Gellért szarymi fasadami jakby chciały dopasować się do skalnego krajobrazu miasta.
Budapeszt. Portal hotelu Gellért |
Budapeszt. Síp ut. 16-18 |
Budapeszt. Falująca fasada pałacu Gresham |
Budapeszt. Lázár út. 7-9 |
Budapeszt. Gutenberg tér 4, architekci bracia Vágó, 1906 |
Budapeszt. Liszt Ferenc tér 2, architekt Emil Vidor, 1906 |
Niektóre budynki, zarówno w Budapeszcie, jak i poza nim, przywodzą na myśl projekty Gaudiego. Czyżby dawał o sobie znać obecny zarówno w Hiszpanii, jak i na Węgrzech duch Orientu? Plemiona pra-Węgrów przybyły wszak do Europy z Azji, a państwo węgierskie ma za sobą turecką przeszłość w wiekach XVI i XVII.
Budapeszt. Pałac Gresham |
Budapeszt. Pocztowa Kasa Oszczędności, Hold út. 4, architekci Ödön Lechner, Sándor Baumgarten, 1901 |
Wnętrze Cifrapalota w Kecskemét |
Cifrapalota w Kecskemét, architekt Márkus Géza, 1902 |
Przełom wieków XIX i XX stał w wielu krajach europejskich pod znakiem poszukiwania odrębności narodowych. Architekt Ödön Lechner chciał wykreować węgierski styl narodowy, sądził bowiem, że na przestrzeni dziejów taki styl się nie wykształcił. W tym celu sięgnął najpierw do architektury hinduskiej i islamskiej, a potem do wzorców ludowych, w szczególności do ludowych motywów zdobniczych. Stworzony przez niego styl jest obecnie uznawany za węgierską odmianę secesji.
Lechner ze szczególnym upodobaniem stosował glazurowane dekoracje ceramiczne. Pokrywał nimi dachy, dekorował fasady i wnętrza. Dzięki nim węgierska secesja zyskała oryginalne oblicze. Zresztą podobnie jak secesja w wydaniu Gaudiego w Hiszpanii. Ozdoby są czasem bardzo wybujałe, błyszczą i wabią, czasem zaś są delikatne i dyskretne, ledwie narysowane.
Budapeszt. Zdobienia sklepienia w Muzeum Sztuki Użytkowej |
Budapeszt. Wejście do Muzeum Sztuki Użytkowej |
Kecskemét. Iparosotthon |
Ludowe motywy na fasadzie Cifrapalota w Kecskemét |
Budapeszt. Ceramiczne róże na fasadzie domu Bedö, Honvéd ut. 3 |
Budapeszt. Gutenberg tér 4 |
Budapeszt. Ceramika łączona z drewnem. Rajska jabłoń w domu Bedö |
Budapeszt. Motywy geometryczne na fasadzie kamienicy przy Szilágyi Dezső tér 4 |
Glazurowane dekoracje pochodzą z fabryki Vilmosa Zsolnaya w Peczu. Wytwarzana w niej ceramika święciła triumfy na przełomie wieków. Przyczyniło się do tego zastosowanie nowych technologii — bardzo odpornego na czynniki atmosferyczne pirogranitu i delikatnego opalizującego szkliwa eozynowego. Ten pierwszy materiał znalazł zastosowanie w architekturze, ten drugi — w rzemiośle artystycznym. Pirogranitową ceramikę architektoniczną i secesyjne naczynia szkliwione eozyną projektował także nasz rodak Tadeusz Sikorski, zięć Vilmosa Zsolnaya.
Zrewitalizowane zabudowania fabryki Zsolnaya w Peczu |
Pecz. Centralny plac w fabryce; na drugim planie willa, w której mieszkał Tadeusz Sikorski z rodziną |
Pecz. Fabryka Zsolnaya; lampa w bramie |
Kolekcja secesyjnych naczyń eksponowana na terenie fabryki w Peczu. Projekt wazonu Tadeusz Sikorski, 1901 |
Projekt Tadeusz Sikorski, 1901 |
Projektant nieznany, 1901 |
Projekt Tadeusz Sikorski, 1901 |
Projektant nieznany, 1898-1899 |
Projekt Lajos Mack, 1900 |
Projekt Henrik Darilek, 1904 |
Ödön Lechner miał oponenta w kwestii stylu narodowego. Był nim Károly Kós. Utrzymywał on, że oryginalna węgierska architektura ukształtowała się jednak — w średniowieczu, a przetrwała w ludowym budownictwie Siedmiogrodu i z tego źródła należy czerpać. Projekty Kósa, choć też określane jako secesyjne, w istocie rzeczy są rozwinięciem idei ruchu Arts and Crafts, z jego surowymi formami. Podobnie jak dzieła architektury fińskiej tego okresu. Paralela przytoczona nie bez kozery — Finowie i Węgrzy wywodzą się z jednego ugrofińskiego pnia.
Budapeszt. Ogrodzenie kościoła protestanckiego przy Városligeti fasor 5 |
Zdobienie drzwi tego kościoła |
Budapeszt. Pawilon zoo, Állatkerti krt. 6, architekci Károly Kós, Dezső Zrumeczky, 1909-1912 |
Realizacje w duchu Arts and Crafts mają szczególnie wiele elementów z metalu: krat i okuć, ale i inne nurty secesji wykorzystywały tego rodzaju dekoracje.
Budapeszt. Ogrodzenie w Instytucie Niewidomych, Ajtósi Dürer sor 39 |
Budapeszt. Akademia Muzyczna, Liszt Ferenc tér, 1907 |
Budapeszt. Metalowe balustrady w pałacu Gresham |
Budapeszt. Akademia Muzyczna, Liszt Ferenc tér, 1907 |
Budapeszt. Dom handlowy, Deák Ferenc út. 17, architekci Sámuel Révész, József Kollár, 1912 |
Budapeszt. Wejście do domu Bedő, Honvéd ut. 3 |
Budapeszt, Regi posta ut. |
Budapeszt. Wejście do łaźni Hungária-fürdő, Dohány út. |
Budapeszt. Síp ut. 16-18 |
Budapeszt. Krata w bramie pałacu Gresham |
Budapeszt. Dekoracja balkonu kamienicy przy Pannónia út. 6 |
Węgierska secesja to nie tylko oryginalne rodzime osiągnięcia, to także dzieła znakomicie wpisujące się w najbardziej utożsamiany z secesją francusko-belgijski nurt tego stylu…
Budapeszt. Szervita tér 3, architekci Henrik Böhm, Ármin Hegedüs, 1906 |
Budapeszt. Aulich út. 3, architekt Albert Körössy, 1901 |
Budapeszt. Városligeti fasor 33, architekt Emil Vidor, 1905 |
Budapeszt. Városligeti fasor 24, architekt Emil Vidor, 1902 |
…pokryte tak charakterystycznymi dla secesji motywami roślinnymi i zwierzęcymi.
Budapeszt. Pawie jako dekoracja balkonu kamienicy przy Aulich út. 3 |
Budapeszt. Kamienica w centrum |
Budapeszt. Paulay Ede út. 37 |
Budapeszt. Mária út. 11 |
Budapeszt. Żaba jako wspornik balkonu kamienicy przy Aulich út. 3 |
Budapeszt. Városligeti fasor 23 |
Budapeszt. Városligeti fasor 33 |
Budapeszt. Motyw pawia na willi Körössyego przy Városligeti fasor 47 |
Budapeszt. Kamienica w centrum |