© Tekst i zdjęcia: muzeumsecesji.pl 2013
ondyn nie był ośrodkiem rozwoju secesji.
W Londynie secesja (w szczególności jej odmiana belgijsko-francuska) była ignorowana, postrzegana jako styl obcy.
Z Londynem byli natomiast związani artyści angielskiego ruchu Arts & Crafts, którzy za cel postawili sobie odnowę tradycyjnego rzemiosła w duchu prostoty i zespolenia z naturą.
Ruch ten wpłynął znacząco na rozwój secesji na kontynencie, zwłaszcza w jego środkowej i północnej części.
Prace twórców spod znaku Arts & Crafts były znane i cenione i w Wiedniu, i w Niemczech, i w krajach skandynawskich.
Mackay Hugh Baillie Scott projektował dla księcia heskiego w Darmstadt, a Josef Hoffmann założył Warsztaty Wiedeńskie po wizycie w Guild of Handicraft (Cechu Rękodzielniczym) Charlesa Ashbee’ego.
Lecz także Art Nouveau i Arts & Crafts mają ze sobą wiele wspólnego, choć artyści je reprezentujący odżegnują się od tej zależności. Mimo różnych podstaw ideologicznych obu ruchów ich efekty estetyczne są zaskakująco podobne.
Z Londynem kojarzą się czerwone autobusy, czerwone budki telefoniczne… i dużo czerwonej cegły z różnych epok.
Jeden z dziedzińców w rejonie Temple |
XIX-wieczna zabudowa osiedla Bedford Park |
Czerwona cegła jest także bardzo częsta w budynkach wzniesionych w duchu Arts & Crafts w Hampstead Garden Suburb – londyńskim osiedlu, które jest jedną z pierwszych realizacji idei miast ogrodów, spopularyzowanej przez Ebenezera Howarda.
Fundatorką osiedla była w 1907 roku Henrietta Barnett. Zaprojektowanie go powierzono Raymondowi Unwinowi. Domy w ogrodach, którymi zabudowano osiedle, reprezentują różne tendencje architektoniczne.
Niektóre z tych w stylu Arts & Crafts projektowali najznaczniejsi przedstawiciele tego ruchu: Mackay Hugh Baillie Scott, Charles Francis Annesley Voysey oraz Edwin Lutyens.
Charakteryzują się urozmaiconą bryłą i dużymi, zróżnicowanymi połaciami dachów oraz okazałymi kominami.
Autorstwa tego tego ostatniego architekta są m.in. dwa kościoły wzniesione na tym samym placu w centrum osiedla - St. Jude's Church i Free Church.
Czerwona cegła, nieregularna bryła, okazałe kominy... |
Wszystko jak poprzednio plus przystrzyżone trawniki i żywopłoty |
Czerwona cegła w jodełkę i angielskie umiłowanie sztuki ogrodowej |
I jeszcze raz to samo, czyli English style of building and living |
Dom zaprojektowany przez M.H. Baillie Scotta |
Free Church Edwina Lutyensa |
Fasada Free Church |
Krucyfiks na zewnętrznej ścianie prezbiterium kościoła St. Jude's. Proj. Edwin Lutyens |
Biały tynk i czerwona cegła - raz jeszcze |
Jeden z ojców ruchu Arts & Crafts, William Morris, zanim osiedlił się w Kelmscott, zbudował dla siebie i swojej rodziny dom pod Londynem, w Bexleyheath (dziś w granicach miasta). Mieszkał w nim tylko kilka lat, lecz uczynił z niego dzieło sztuki, ucieleśnienie ideałów Arts & Crafts. Dom zaprojektował w latach 1858-1859 przyjaciel Morrisa, Philip Webb. Projektował „od wewnątrz” – najpierw zaplanował układ pomieszczeń, który następnie znalazł odzwierciedlenie w bryle budynku i rozmieszczeniu okien. Na materiał do budowy wybrał… czerwoną cegłę, dzięki czemu dom zyskał nazwę Red House. Z domem nierozłącznie związany był ogród, a w nim stare drzewa, m.in. owocowe, oraz róże, jaśminy, lawenda i inne tradycyjne rośliny - zgodnie z tendencjami w angielskiej sztuce ogrodowej XIX/XX wieku.
Widok domu od strony zachodniej |
Impresja o rajskim ogrodzie |
Studnia przed wejściem do domu od strony ogrodu |
Średniowieczny wykusz w zieleni |
Fragment elewacji wschodniej o niemal kościelnym charakterze |
Ceglane ścieżki, kwitnące rabaty |
Różana pergola w ogrodzie |
Webb stworzył we wnętrzach niepowtarzalne sprzęty, między innymi w hallu szafę z siedziskiem, którą Morris ozdobił malowidłami przedstawiającymi sceny z legend arturiańskich. Szybki witrażowe ze stylizowanymi na średniowieczne wizerunkami ptaków i kwiatów też są dziełem Webba. W wyposażaniu domu brali udział przyjaciele właścicieli, na przykład Edward Burne-Jones wykonał kilka malowideł przedstawiających sceny ze średniowiecznego romansu rycerskiego. Mniejsze elementy wyposażenia (haftowane tkaniny) wykonywała żona Williama Morrisa, Janey. Obecnie znajdujące się we wnętrzach tapety i tkaniny, choć są we wzory, które Morris zaprojektował do realizacji przez własną firmę, nie zdobiły domu za czasów jego pierwszych właścicieli.
Mebel z siedziskiem w salonie, proj. William Morris |
Siedzisko w wykuszu w salonie |
Kredens projektowany przez Webba |
Tkanina haftowana we wzór o nazwie „Daisy”, proj. William Morris, wyk. Janey Morris |
Sufit nad klatką schodową |
Tapeta projektu Morrisa |
Piękne wnętrze autorstwa Williama Morrisa można w Londynie zobaczyć w Victoria & Albert Museum.
Jest to tak zwany Green Dining Room, który firma Morrisa zaprojektowała w 1868 roku specjalnie dla powstającego muzeum.
Witraże i panele boazeryjne są dziełem Edwarda Burne-Jonesa, fryz z psami natomiast – Philipa Webba.
W V&A eksponowane jest – choć nieszczególnie obficie – rzemiosło artystów z kręgu Arts & Crafts.
Green Dining Room. Fragment boazerii projektowanej przez Morrisa |
Jeden z paneli boazeryjnych Morrisa |
Morrisowy wzór wytłaczanej tapety |
Sufit zdobiony przez Webba |
Witraż Edwarda Burne-Jonesa |
M.H. Baillie Scott, obudowa pianina, intarsjowana i inkrustowana, 1896 |
A. Fisher, kinkiet, 1899 |
W Londynie przy Sloane Square stoi kościół Holy Trinity – dzieło architekta Johna Dando Seddinga.
Zbudowany został w latach 1888-1890. Po śmierci Seddinga, do około 1920 roku, był wykańczany pod kierunkiem Henry’ego Wilsona.
Nazywany jest katedrą Arts & Crafts ze względu na to, że w jego tworzeniu brało udział wielu artystów tego ruchu – członków Art Workers’ Guild (Cechu Twórców Sztuki), organizacji działającej zresztą do dziś.
Witraż w prezbiterium zaprojektował Edward Burne-Jones, a wykonała go firma Williama Morrisa. Jego głównym tematem jest 48 postaci: apostołów, patriarchów, królów, proroków i świętych.
W maswerku umieszczone zostały natomiast (poziomami od najniższego do najwyższego) następujące sceny i postaci:
Adam i Ewa w raju, Ukrzyżowanie i Zwiastowanie; uczynki miłosierdzia; anioły; a na samej górze – Boże Narodzenie.
Witraże w jednej z naw są autorstwa Williama Blake’a Richmonda. Pochodzą z lat 1904-1910.
Jeden przedstawia sceny, których tematem jest młodość, w szczególności w jego centrum widnieje postać młodego Chrystusa na tle drzewa, a po bokach scena z Dawidem grającym dla króla Saula oraz scena z Samuelem, który jako dziecko przebywa w świątyni.
Tematem drugiego witraża jest miłosierdzie.
Trzeci witraż stanowi egzemplifikację cnót: nadziei, miłości, sprawiedliwości, mądrości, męstwa, cierpliwości, wiary, reprezentowanych przez postaci historyczne.
Elementy metalowe to dzieła m.in. Fredericka Williama Pomeroya i Henry’ego Hugh Armsteada. Autorem marmurowego ołtarza w prezbiterium, pochodzącego z 1912 roku, jest rzeźbiarz Harry Bates.
Kościół Holy Trinity. Witraż Burne-Jonesa w prezbiterium |
Metalowa krata w nawie bocznej |
Żyrandol w nawie głównej |
Krucyfiks w bocznej kaplicy |
W znanym londyńskim domu towarowym Liberty przy Regent Street można podziwiać oryginalne wnętrza Arts & Crafts – w szczególności drewniane galerie i klatki schodowe, a także kominki i windy. Założyciel sklepu, sir Arthur Lasenby Liberty, początkowo sprzedawał cieszące się zainteresowaniem nabywców przedmioty z Dalekiego Wschodu. Z czasem zaczął współpracować ze znanymi angielskimi projektantami z kręgu Arts & Crafts oraz tymi, którzy skłaniali się ku secesji (np. Archibald Knox). Firma stała się tak sugestywnym synonimem nowego stylu, że jego włoska odmiana zyskała miano Liberty style.
Wejście do budynku, który nawiązuje do architektury epoki Tudorów |
Te same klimaty we wnętrzu |
Oryginalny kominek i oryginalna stolarka drzwi w jednym z pomieszczeń |
Przekrój przez galerie handlowe na kolejnych kondygnacjach |
Ażurowo zdobiona balustrada schodów |
Ciemna, stylowa klatka schodowa |
Metalowy detal drzwi ze stylizowanym motywem roślinnym |
Stylizowana na średniowieczną szybka w oknie |
I jeszcze jeden obiekt handlowy – Harrods przy Brompton Road. Jego główną atrakcję stanowią spektakularne „egipskie” wnętrza, zaprojektowane na zamówienie właściciela budynku w latach 1985-2010, Mohameda Al-Fayeda, ale hale spożywcze na parterze mają wystrój secesyjny z 1903 roku. W szczególności dekoracja ceramiczna ścian i sufitu jest dziełem projektanta spod znaku Arts & Crafts, Williama Jamesa Neatby’ego. Artysta zaproponował tematykę dekoracji odpowiednią w miejscu, w którym sprzedaje się produkty spożywcze. Na fryzie wokół sufitu przedstawił fantastyczny świat przyrody - źródło pożywienia człowieka, symbolicznie reprezentowany przez drzewa, ptaki (pawie?) i ryby, a we wkomponowanych w tę scenerię medalionach umieścił scenki ze zwierzętami, głównie myśliwskie.
Wyłożony kafelkami sufit w hali spożywczej |
Zamknięte w witrażowych medalionach i wijące się na suficie motywy roślinne |
Paw z kafelków |
Geometryczno-roślinna dekoracja ceramiczna jednego z filarów w hali spożywczej |
Pełnopostaciowe figury ptaków (pawi i bażanta?) - nie udało mi się ustalić, czy oryginalne |
Stylizowany motyw drzew na kafelkach |
Na koniec klimat Arts & Crafts uchwycony po prostu przy którejś z londyńskich ulic...