© Tekst i zdjęcia: muzeumsecesji.pl 2013
ondyn nie był ośrodkiem rozwoju secesji.
W Londynie secesja (w szczególności jej odmiana belgijsko-francuska) była ignorowana, postrzegana jako styl obcy.
Z Londynem byli natomiast związani artyści angielskiego ruchu Arts & Crafts, którzy za cel postawili sobie odnowę tradycyjnego rzemiosła w duchu prostoty i zespolenia z naturą.
Ruch ten wpłynął znacząco na rozwój secesji na kontynencie, zwłaszcza w jego środkowej i północnej części.
Prace twórców spod znaku Arts & Crafts były znane i cenione i w Wiedniu, i w Niemczech, i w krajach skandynawskich.
Mackay Hugh Baillie Scott projektował dla księcia heskiego w Darmstadt, a Josef Hoffmann założył Warsztaty Wiedeńskie po wizycie w Guild of Handicraft (Cechu Rękodzielniczym) Charlesa Ashbee’ego.
Lecz także Art Nouveau i Arts & Crafts mają ze sobą wiele wspólnego, choć artyści je reprezentujący odżegnują się od tej zależności. Mimo różnych podstaw ideologicznych obu ruchów ich efekty estetyczne są zaskakująco podobne.
Z Londynem kojarzą się czerwone autobusy, czerwone budki telefoniczne… i dużo czerwonej cegły z różnych epok.
![]() |
![]() |
![]() Jeden z dziedzińców w rejonie Temple |
![]() XIX-wieczna zabudowa osiedla Bedford Park |
Czerwona cegła jest także bardzo częsta w budynkach wzniesionych w duchu Arts & Crafts w Hampstead Garden Suburb – londyńskim osiedlu, które jest jedną z pierwszych realizacji idei miast ogrodów, spopularyzowanej przez Ebenezera Howarda.
Fundatorką osiedla była w 1907 roku Henrietta Barnett. Zaprojektowanie go powierzono Raymondowi Unwinowi. Domy w ogrodach, którymi zabudowano osiedle, reprezentują różne tendencje architektoniczne.
Niektóre z tych w stylu Arts & Crafts projektowali najznaczniejsi przedstawiciele tego ruchu: Mackay Hugh Baillie Scott, Charles Francis Annesley Voysey oraz Edwin Lutyens.
Charakteryzują się urozmaiconą bryłą i dużymi, zróżnicowanymi połaciami dachów oraz okazałymi kominami.
Autorstwa tego tego ostatniego architekta są m.in. dwa kościoły wzniesione na tym samym placu w centrum osiedla - St. Jude's Church i Free Church.
![]() Czerwona cegła, nieregularna bryła, okazałe kominy... |
![]() Wszystko jak poprzednio plus przystrzyżone trawniki i żywopłoty |
![]() Czerwona cegła w jodełkę i angielskie umiłowanie sztuki ogrodowej |
![]() I jeszcze raz to samo, czyli English style of building and living |
![]() Dom zaprojektowany przez M.H. Baillie Scotta |
![]() Free Church Edwina Lutyensa |
![]() Fasada Free Church |
![]() Krucyfiks na zewnętrznej ścianie prezbiterium kościoła St. Jude's. Proj. Edwin Lutyens |
![]() Biały tynk i czerwona cegła - raz jeszcze |
Jeden z ojców ruchu Arts & Crafts, William Morris, zanim osiedlił się w Kelmscott, zbudował dla siebie i swojej rodziny dom pod Londynem, w Bexleyheath (dziś w granicach miasta). Mieszkał w nim tylko kilka lat, lecz uczynił z niego dzieło sztuki, ucieleśnienie ideałów Arts & Crafts. Dom zaprojektował w latach 1858-1859 przyjaciel Morrisa, Philip Webb. Projektował „od wewnątrz” – najpierw zaplanował układ pomieszczeń, który następnie znalazł odzwierciedlenie w bryle budynku i rozmieszczeniu okien. Na materiał do budowy wybrał… czerwoną cegłę, dzięki czemu dom zyskał nazwę Red House. Z domem nierozłącznie związany był ogród, a w nim stare drzewa, m.in. owocowe, oraz róże, jaśminy, lawenda i inne tradycyjne rośliny - zgodnie z tendencjami w angielskiej sztuce ogrodowej XIX/XX wieku.
![]() Widok domu od strony zachodniej |
![]() Impresja o rajskim ogrodzie |
![]() Studnia przed wejściem do domu od strony ogrodu |
![]() Średniowieczny wykusz w zieleni |
![]() Fragment elewacji wschodniej o niemal kościelnym charakterze |
![]() Ceglane ścieżki, kwitnące rabaty |
![]() Różana pergola w ogrodzie |
Webb stworzył we wnętrzach niepowtarzalne sprzęty, między innymi w hallu szafę z siedziskiem, którą Morris ozdobił malowidłami przedstawiającymi sceny z legend arturiańskich. Szybki witrażowe ze stylizowanymi na średniowieczne wizerunkami ptaków i kwiatów też są dziełem Webba. W wyposażaniu domu brali udział przyjaciele właścicieli, na przykład Edward Burne-Jones wykonał kilka malowideł przedstawiających sceny ze średniowiecznego romansu rycerskiego. Mniejsze elementy wyposażenia (haftowane tkaniny) wykonywała żona Williama Morrisa, Janey. Obecnie znajdujące się we wnętrzach tapety i tkaniny, choć są we wzory, które Morris zaprojektował do realizacji przez własną firmę, nie zdobiły domu za czasów jego pierwszych właścicieli.
![]() Mebel z siedziskiem w salonie, proj. William Morris |
![]() Siedzisko w wykuszu w salonie |
![]() Kredens projektowany przez Webba |
![]() Tkanina haftowana we wzór o nazwie „Daisy”, proj. William Morris, wyk. Janey Morris |
![]() Sufit nad klatką schodową |
![]() Tapeta projektu Morrisa |
Piękne wnętrze autorstwa Williama Morrisa można w Londynie zobaczyć w Victoria & Albert Museum.
Jest to tak zwany Green Dining Room, który firma Morrisa zaprojektowała w 1868 roku specjalnie dla powstającego muzeum.
Witraże i panele boazeryjne są dziełem Edwarda Burne-Jonesa, fryz z psami natomiast – Philipa Webba.
W V&A eksponowane jest – choć nieszczególnie obficie – rzemiosło artystów z kręgu Arts & Crafts.
![]() Green Dining Room. Fragment boazerii projektowanej przez Morrisa |
![]() Jeden z paneli boazeryjnych Morrisa |
![]() Morrisowy wzór wytłaczanej tapety |
![]() Sufit zdobiony przez Webba |
![]() Witraż Edwarda Burne-Jonesa |
![]() M.H. Baillie Scott, obudowa pianina, intarsjowana i inkrustowana, 1896 |
![]() A. Fisher, kinkiet, 1899 |
W Londynie przy Sloane Square stoi kościół Holy Trinity – dzieło architekta Johna Dando Seddinga.
Zbudowany został w latach 1888-1890. Po śmierci Seddinga, do około 1920 roku, był wykańczany pod kierunkiem Henry’ego Wilsona.
Nazywany jest katedrą Arts & Crafts ze względu na to, że w jego tworzeniu brało udział wielu artystów tego ruchu – członków Art Workers’ Guild (Cechu Twórców Sztuki), organizacji działającej zresztą do dziś.
Witraż w prezbiterium zaprojektował Edward Burne-Jones, a wykonała go firma Williama Morrisa. Jego głównym tematem jest 48 postaci: apostołów, patriarchów, królów, proroków i świętych.
W maswerku umieszczone zostały natomiast (poziomami od najniższego do najwyższego) następujące sceny i postaci:
Adam i Ewa w raju, Ukrzyżowanie i Zwiastowanie; uczynki miłosierdzia; anioły; a na samej górze – Boże Narodzenie.
Witraże w jednej z naw są autorstwa Williama Blake’a Richmonda. Pochodzą z lat 1904-1910.
Jeden przedstawia sceny, których tematem jest młodość, w szczególności w jego centrum widnieje postać młodego Chrystusa na tle drzewa, a po bokach scena z Dawidem grającym dla króla Saula oraz scena z Samuelem, który jako dziecko przebywa w świątyni.
Tematem drugiego witraża jest miłosierdzie.
Trzeci witraż stanowi egzemplifikację cnót: nadziei, miłości, sprawiedliwości, mądrości, męstwa, cierpliwości, wiary, reprezentowanych przez postaci historyczne.
Elementy metalowe to dzieła m.in. Fredericka Williama Pomeroya i Henry’ego Hugh Armsteada. Autorem marmurowego ołtarza w prezbiterium, pochodzącego z 1912 roku, jest rzeźbiarz Harry Bates.
![]() Kościół Holy Trinity. Witraż Burne-Jonesa w prezbiterium |
![]() Metalowa krata w nawie bocznej |
![]() Żyrandol w nawie głównej |
![]() Krucyfiks w bocznej kaplicy |
W znanym londyńskim domu towarowym Liberty przy Regent Street można podziwiać oryginalne wnętrza Arts & Crafts – w szczególności drewniane galerie i klatki schodowe, a także kominki i windy. Założyciel sklepu, sir Arthur Lasenby Liberty, początkowo sprzedawał cieszące się zainteresowaniem nabywców przedmioty z Dalekiego Wschodu. Z czasem zaczął współpracować ze znanymi angielskimi projektantami z kręgu Arts & Crafts oraz tymi, którzy skłaniali się ku secesji (np. Archibald Knox). Firma stała się tak sugestywnym synonimem nowego stylu, że jego włoska odmiana zyskała miano Liberty style.
![]() Wejście do budynku, który nawiązuje do architektury epoki Tudorów |
![]() Te same klimaty we wnętrzu |
![]() Oryginalny kominek i oryginalna stolarka drzwi w jednym z pomieszczeń |
![]() Przekrój przez galerie handlowe na kolejnych kondygnacjach |
![]() Ażurowo zdobiona balustrada schodów |
![]() Ciemna, stylowa klatka schodowa |
![]() Metalowy detal drzwi ze stylizowanym motywem roślinnym |
![]() Stylizowana na średniowieczną szybka w oknie |
I jeszcze jeden obiekt handlowy – Harrods przy Brompton Road. Jego główną atrakcję stanowią spektakularne „egipskie” wnętrza, zaprojektowane na zamówienie właściciela budynku w latach 1985-2010, Mohameda Al-Fayeda, ale hale spożywcze na parterze mają wystrój secesyjny z 1903 roku. W szczególności dekoracja ceramiczna ścian i sufitu jest dziełem projektanta spod znaku Arts & Crafts, Williama Jamesa Neatby’ego. Artysta zaproponował tematykę dekoracji odpowiednią w miejscu, w którym sprzedaje się produkty spożywcze. Na fryzie wokół sufitu przedstawił fantastyczny świat przyrody - źródło pożywienia człowieka, symbolicznie reprezentowany przez drzewa, ptaki (pawie?) i ryby, a we wkomponowanych w tę scenerię medalionach umieścił scenki ze zwierzętami, głównie myśliwskie.
![]() Wyłożony kafelkami sufit w hali spożywczej |
![]() Zamknięte w witrażowych medalionach i wijące się na suficie motywy roślinne |
![]() Paw z kafelków |
![]() Geometryczno-roślinna dekoracja ceramiczna jednego z filarów w hali spożywczej |
![]() Pełnopostaciowe figury ptaków (pawi i bażanta?) - nie udało mi się ustalić, czy oryginalne |
![]() Stylizowany motyw drzew na kafelkach |
Na koniec klimat Arts & Crafts uchwycony po prostu przy którejś z londyńskich ulic...
![]() |