William Morris

William Morris
- fragment tapiserii(1890 rok)

Aubrey Beardsley

Aubrey Beardsley
- ilustracja książkowa(1893 rok)

Wzór: Chimeraoczątków secesji trzeba szukać w ANGLII. Uważa się, że nie wykształcił się tam właściwy styl secesyjny, ale bez XIX-wiecznych myślicieli i artystów angielskich secesji by nie było.

W latach 50. XIX wieku rozpoczęli działalność prerafaelici - grupa malarzy nawiązujących do sztuki gotyckiej i wczesnorenesansowej. Dante Gabriel Rossetti, Edward Burne-Jones i ich przyjaciele malowali smukłe, wiotkie, melancholijne kobiety, rodem jakby z płócien dawnych mistrzów. Chętnie sięgali po motywy roślinne, potęgujące dekoratywny charakter ich obrazów.

William Morris, inspirowany myślą Johna Ruskina, zapoczątkował około roku 1860 odnowę rzemiosła artystycznego, niszczonego przez sztampową produkcję przemysłową. On i skupieni wokół niego artyści, przeniknięci ideą tworzenia pięknych przedmiotów codziennego użytku, inspiracji szukali w gotyku jako epoce najlepiej wyrażającej w przeszłości tę ideę. Efekty tej inspiracji to sięgnięcie do techniki witrażu, zainteresowanie tkaniną ścienną i odnowa sztuki książki.

Angielscy prekursorzy secesji ze związanego ze środowiskiem Morrisa ruchu Arts and Crafts dostrzegli wartości, których poszukiwali, także w sztuce japońskiej, z jej wyważeniem i prostotą. Japońskie wnętrza zwróciły uwagę na potrzebę aranżacji przestrzeni mieszkalnej. Powstała idea domu jako całości, jako dzieła sztuki. Dwuwymiarowość japońskiego malarstwa i drzeworytu oraz współistnienie w nich tekstu i obrazu miały wielkie znaczenie dla rozwoju typografii i plakatu. Linearność charakterystyczna dla sztuki japońskiej zwróciła uwagę na doniosłość linii jako środka wyrazu.

Upodobanie do motywów roślinnych zbliżało Waltera Crane'a, Arthura Mackmurdo, Christophera Dressera i innych przedstawicieli ruchu Arts and Crafts do prerafaelitów. Nowością było, przejęte potem przez secesję, traktowanie tych motywów jako dekoracyjnych form o giętkich, płynnych liniach i przywiązywanie wielkiej wagi do ich symboliki. Szczególne miejsce motywy roślinne znalazły w projektach tapet, tkanin, grafice książkowej.

Własny, oryginalny styl wykształcił artysta niezwiązany ściśle z żadną z wymienionych grup, pozostający jednak pod wpływem m.in. prerafaelitów i artystów japońskich. Aubrey Beardsley, bo o nim mowa, operował w swych rysunkach piękną, secesyjną już linią.

Kolekcje prerafaelitów znajdują się m.in. w Walker Art Gallery w Liverpoolu, w Tate Gallery w Londynie, a w USA w Delaware Art Museum w Wilmington.
Dzieła Williama Morrisa i jego przyjaciół można obejrzeć w muzeum artysty w jego rodzinnym domu w Walthamstow, znajdującym się obecnie w obrębie Londynu. Także Victoria and Albert Museum i Tate Gallery w Londynie eksponują prace artystów z kręgu Arts and Crafts. Red House, dom zbudowany dla Williama Morrisa, zgodnie z propagowanymi przez niego ideami, przez Philipa Webba, znajduje się w Bexleyheath, w granicach Wielkiego Londynu.

Relację z naszej podróży do Londynu spod znaku Arts and Crafts można zobaczyć tutaj.

Działalność artystów angielskich najwcześniej przerodziła się w secesję po drugiej stronie Kanału, w Belgii... dalej


1 2 3 4 5 6