Otto Wagner

Otto Wagner
- wiedeńska stacja metra Karlsplatz
(1897 rok)

Koloman Moser

Koloman Moser
- fotel (1903 rok)

Koloman Moser

Koloman Moser
- ilustracja w czasopiśmie Ver Sacrum (1901 rok)

Wzór: Chimeraardzo charakterystyczną postacią WIEDEŃSKIEJ secesji był malarz Gustav Klimt - autor obrazów o wybitnych walorach dekoracyjnych. Łatwo rozpoznawalny dzięki "bizantyjskiej" płaskości kompozycji i mozaikowym tłom. Oraz tematowi prac: erotycznej femme fatale. Uczestniczył on w realizacjach architektonicznych, przyczyniając się do powstania dzieł całościowych - Pawilonu Secesji Wiedeńskiej Josefa Marii Olbricha i pałacu Stockleta, opus magnum Josefa Hoffmanna, które zrealizował on nie w Wiedniu, lecz w Brukseli. Klimt stworzył w nich kompozycje stanowiące kolaż fresku i mozaiki, z majoliki, kamieni półszlachetnych, płytek masy perłowej, płatków złota, srebra i innych elementów.

Klimt był w 1897 roku jednym z założycieli stowarzyszenia Secesja Wiedeńska (Wiener Sezession). Artyści austriaccy, którzy do niego przystąpili, zainteresowani byli, jak inni artyści secesyjni, ornamentem i jego rozmieszczeniem na płaszczyźnie, ale zwykle był to ornament geometryczny, nie organiczny. Hoffmann wykorzystywał z upodobaniem kwadrat, a Olbrich - koło. Jeśli w ich projektach pojawiały się motywy roślinne, najczęściej były zgeometryzowane. Popularny element dekoracyjny stanowiły też głowy kobiece. Taka była reakcja Austriaków na ornament historyzujący.

Bryły budowli projektowanych przez Ottona Wagnera oraz wymienionych wyżej jego uczniów (Hoffmanna i Olbricha) są proste, surowe, geometryczne, konstrukcja - często stalowa, nowoczesna. Tylko wszechobecne kopuły i błyszczące zdobienia przypominają o tym, że jesteśmy w cesarskim, barokowym Wiedniu. Po odrzuceniu ornamentu, co nastąpiło stosunkowo szybko, Austriakom pozostał tylko krok do modernizmu.

Także projektanci mebli i innych przedmiotów rzemiosła artystycznego, skupieni w Warsztatach Wiedeńskich (Wiener Werkstätte), tworzyli formy proste, zdobione delikatnymi, zwykle geometrycznymi ornamentami. Mistrzem w tej dziedzinie był Koloman Moser. On też przodował w grafice książkowej i plakacie.

Dzieła Klimta można podziwiać m.in. w galerii Oberes Belvedere oraz w Leopold Museum. W tym ostatnim oraz w MAK znajdują się przedmioty zaprojektowane przez Mosera, Hoffmanna oraz innych artystów z kręgu Warsztatów Wiedeńskich. Dostępne dla zwiedzających są: Pawilon Secesji przy Friedrichstrasse 12, stacje metra Karlsplatz i Hietzing oraz kościół św. Leopolda, Baumgartner Höhe 1. Muzeum zorganizowano w zaprojektowanej przez Wagnera Pocztowej Kasie Oszczędności przy Georg-Coch-Platz 2.

Zapraszamy do obejrzenia naszych relacji z podróży do WIEDNIA oraz do innych miejsc pozostających pod jego wpływem z racji przynależności ok. roku 1900 do Austro-Węgier - PRAGI, BUDAPESZTU, ORADEI i TIMISOARY.

Kolejnym ośrodkiem secesji o dużej sile oddziaływania były Niemcy... dalej


1 2 3 4 5 6