ecesyjny zwierzyniec otwierają ptaki: paw i łabędź,
ale swoje miejsce mają w nim także drobne zwierzęta o giętkich ciałach: koniki morskie, ośmiornice, jaszczurki oraz owady, a zwłaszcza ważka.
Zapewne w okresie secesji w mniejszym stopniu chodziło o symboliczną wymowę ukazywanych zwierząt, a w większym o ich kształty i kolory oraz o sam fakt przynależności do świata przyrody,
ale nie bagatelizowałabym i tej pierwszej przyczyny.
Zwłaszcza że czasem zwierzęta występują w różnych przedziwnych konfiguracjach oraz w połączeniu z innymi motywami, co z pewnością nie jest bez znaczenia.
Między poszczególnymi motywami istnieje sieć zależności, które mogą podlegać dalszym interpretacjom
(np. żabę i ważkę łączy woda, nietoperza i sowę – noc, a sowę i wiewiórkę – las).
Niektóre kamienice mieszczą całe secesyjne bestiarium.
Na przykład na kamienicy przy Aulich utca w Budapeszcie znajdują się i pawie, i żaby, i wiewiórki, i sowa –
wplecione z barokowym wręcz rozmachem między motywy roślinne i antropomorficzne. Jeden wielki rebus.
Jaszczurka |
Paw |
Żaba |
Ważka |
Sowa |
Nietoperz |